Tren de Sóller

Van de 3 spoorlijnen van Mallorca is de Tren de Sóller onbetwist de mooiste: hij doorkruist de Serra de Tramuntana op weg van de hoofdstad Palma naar Sóller in het noordwesten. Het is ook de meest historische spoorlijn van het eiland, want hij werd geopend in 1912 en – in tegenstelling tot bijna alle andere trajecten – nooit gesloten! Ook is het de enige die nog op de oorspronkelijke spoorbreedte van 3 voet rijdt.

Wat is er te doen?

In 1875 reed de eerste trein op Mallorca: van Palma richting Inca, de tweede stad van het eiland. Er ontstond algauw een spoornetwerk dat verhoudingsgewijs twee keer zoveel kilometers besloeg als dat op het Spaanse vasteland! Naast dit netwerk van de Serveis Ferrioviaris de Mallorca heeft de Tren de Sóller altijd als een apart bedrijf bestaan, hoewel de citrusvruchten door de jaren heen plaatsmaakten voor toeristen. Veel toeristen. Deze treinbelevenis is – terecht – een zeer populaire attractie!

Op het historische station van Palma stap je in de houten wagons die in 1929 werden aangeschaft voor de elektrificatie. Met de ramen open kun je de geuren, kleuren en geluiden van de omgeving extra goed in je opnemen. Aan het begin van het traject rijdt de trein over de straat door de buitenwijken van de grote stad. Daarna volgen landbouwgebieden met onder andere fruit- en amandelbomen. Links doemen de bergen op en algauw begint de trein aan de klim omhoog.

Bij Pujol d’Banya, ongeveer halverwege het traject, is er tijd voor een fotostop: in de vallei diep onder het perron ligt de eindbestemming Sóller namelijk indrukwekkend aan je voeten. Daarna volgen vele tunnels en keerlussen om terug op zeeniveau uit te komen. En het aantal citroen- en sinaasappelbomen neemt exponentieel toe op de laatste kilometers naar Sóller!

Op het station van Sóller vind je twee gratis toegankelijke tentoonstellingen, gewijd aan de kunst van respectievelijk Joan Miró (die hier familie had) en Picasso. De volgende bestemming is voor de meeste bezoekers de naastgelegen halte waar de houten trams vertrekken naar Port de Sóller. Al rammelend bewegen ze zich dwars door het centrum van de stad, tussen nog meer boomgaarden door, en langs de kust en over de boulevard van het pittoreske badplaatsje, dat – zoals de naam al verraadt – de haven van Sóller is. Een deel van de trams rijdt hier al sinds de opening in 1913. De rest van de vloot begon zijn carrière in Lissabon!

Wij maakten op onze dagexcursie nog een extra uitstap, niet per trein, maar te voet: een rondwandeling van Sóller naar Fornalutx, naar verluidt een van de mooiste dorpjes van Spanje. Op de heenweg kwamen we ook door Biniaraix en op de terugweg volgden we een gedeelte van de GR221. Na het reizen in de toeristische meute was deze tocht een heerlijke onthaasting, waarop we vooral ook het indrukwekkende berglandschap en de gevarieerde flora van de omgeving goed in ons konden opnemen. Routebeschrijvingen vind je bijvoorbeeld hier (voor de heenweg) en hier (voor de terugweg).

Tip: wij reisden in de voorjaarsvakantie. Het weer was mild, het was relatief rustig, en de amandelbomen bloeiden!

  • Het station van de Tren de Sóller in Palma bevindt zich naast de ingang van het ondergrondse Estació Intermodal, waar de reguliere treinen, trams en bussen vertrekken.

  • Tickets zijn vooraf online verkrijgbaar. Bij het loket worden alleen tickets voor dezelfde dag verkocht. Wees er op tijd bij! De combiticket voor trein en tram (beide retour) is het meest voordelig.

  • Klik op het geldbriefje om naar de website te gaan waar je meer informatie vindt over de kosten.