Met de trein naar Zweden

Zweden was lange tijd alleen bereikbaar per boot of vliegtuig. Gelukkig werd er in het jaar 2000 een brug geopend tussen Denemarken en Zweden. Je kunt nu met de trein doorreizen tot in het noorden van Scandinavië!

Naar Zweden reis je met de trein een stuk sneller dan met de auto en veel voordeliger dan met een vliegtuig, zeker met bagage. En je krijgt, terwijl je ontspant en geniet van het uitzicht, een goed beeld van de afstand die je aflegt en de landen die je doorkruist.

Reizen naar Zweden

Je reis naar Zweden begint hetzelfde als de reis naar Denemarken: je reist namelijk via Hamburg en Kopenhagen. In Kopenhagen stap je over op de Øresundståg. Die brengt je naar Malmö, aan de Zweedse kant van de brug, maar rijdt ook door naar andere steden in het zuiden van Zweden zoals Kalmar, Göteborg en Karlskrona. Wij reisden op die manier in één dag vol prachtige uitzichten van Amersfoort naar Göteborg! Reis je naar Stockholm? Vanaf Malmö rijden er rechtstreekse sneltreinen naar de Zweedse hoofdstad.

Nachttreinen naar Zweden

Als je met een nachttrein reist, mis je het uitzicht, maar kun je je reisdagen wel optimaal benutten. Er zijn momenteel meerdere nachttreinverbindingen naar Zweden.

Met Snälltåget reis je vanaf Berlijn of Hamburg Hbf naar een heel aantal bestemmingen in Zweden. Deze trein rijdt frequent, maar niet altijd elke dag. Snälltåget rijdt ook overdag, tussen Malmö en Stockholm.

Vanaf 1 september 2022 is het ook mogelijk om met een SJ-nachttrein te reizen tussen Duitsland en Zweden. De verbinding werd al snel verlengd: EuroNight-trein 345/346 rijdt tegenwoordig tussen Berlijn Hbf en Stockholm Central en stopt onderweg in Hamburg Hbf en diverse stations in Zweden, zoals Malmö, Lund en Linköping. Op deze pagina vind je alle reisopties.

Reizen binnen Zweden

Zweden is een uitgestrekt land dat niet erg dichtbevolkt is. De grootste steden van het land bevinden zich in het zuiden en midden van het land en zijn met elkaar verbonden via spoorwegen. Die leiden ook naar het buurland Noorwegen.

Het noorden van Zweden is zeer dunbevolkt. Toch is dit deel van het land per trein te doorkruisen. Je kunt zelfs kiezen uit twee verschillende routes, één langs de kust en één door het binnenland. Deze laatstgenoemde Inlandsbanan wordt nu alleen nog ’s zomers geëxploiteerd voor toeristen. Over de kustroute rijdt onder andere de nachttrein tussen Stockholm en Narvik (in Noorwegen), waar we hieronder meer schrijven.

De grootste maatschappij voor personentreinen in Zweden is het eerdergenoemde SJ. Maar in Zweden rijden ook veel lokale spoorbedrijven, zoals Västtågen en Mälartåg. En ook prijsvechter Mtrx, hernoemd naar VR, kun je hier tegenkomen.

Nachttreinen binnen Zweden

Vanwege de grote afstanden rijden er in Zweden diverse binnenlandse nachttreinen. Het actuele aanbod van SJ- nachttreinroutes staat helaas nergens duidelijk meer geadverteerd, maar betreft 4 routes:

> tussen Malmö en Stockholm (trein 1)
> tussen Stockholm en Duved (trein 70)
> tussen Stockholm en Luleå (trein 92)
> tussen Stockholm en Narvik (trein 94)

Deze laatstgenoemde bestemming ligt niet in Zweden, maar in Noorwegen: na Kiruna steekt de Norrland Night Train de grens over en volgt dan de noordelijkste spoorlijn van Europa! Tot eind 2024 werd deze treinverbinding door het Noorse Vy uitgevoerd, maar nu is het traject opnieuw in Zweedse SJ-handen.

Ook het eerdergenoemde Snälltåget rijdt met nachttreinen binnen Zweden, tussen Malmö en Storlien, met veel interessante tussenstops. De internationale Snälltåget-verbindingen met respectievelijk Kopenhagen en Berlijn hebben ook diverse haltes in Zweden.

Laatst gewijzigd: 7 juli 2025

  • Tickets naar Zweden boek je bij Deutsche Bahn. Tickets binnen Zweden bij SJ. Klik op het icoontje voor algemene tips over het boeken van treintickets.

  • Naar Malmö reis je vanaf €59,90. Klik op het icoontje voor meer informatie over prijs- en reistijdindicaties.

  • Je reistijd is bijvoorbeeld 11 uur en 24 minuten met drie keer overstappen.

Kijktip

Rail Away: droom weg met de Inlandsbanan (deel 1 via NPO Start en deel 2 via NPO Start)