Innsbruck | Hungerburgbahn

Mag je, als stadsbestuur, je bijna honderd jaar oude funiculaire met historische waarde vervangen door een hypermoderne? Innsbruck deed het en liet niemand minder dan architect Zaha Hadid spectaculaire stations als blikvangers ontwikkelen. Ook werd het traject van de Hungerburgbahn verlegd en verlengd, zodat de weg naar de top van de stad een stuk dichter bij het centrum begint!

Wat is er te doen?

De Hungerburgbahn maakt deel uit van de Nordkettenbahnen, één funiculaire en twee kabelbanen die een doorgaande verbinding vormen naar de ‘Top of Innsbruck’ op de Hafelekar (2256 meter hoogte). Het dalstation van de funiculaire (‘Altstadt’) ligt tegenwoordig naast de ‘Innsbrucker Hofgarten’, het park tegenover de keizerlijke Hofburg, en doet denken aan een enorme fietshelm.

Onder deze futuristische overkapping vind je het ondergrondse station. Ook het eerste deel van het traject loopt geheel onder de grond en lijkt eigenlijk helemaal niet op een funiculaire, omdat de trein amper stijgt. Vlak voor het tweede station, ‘ORF Tirol’, komt de funiculaire in de openlucht. Voorbij het station steekt hij stijlvol de rivier de Inn over en duikt hij weer een tunnel in.

Hierna begint de stijging, en flink ook! Niet alleen de stations zijn supermodern qua architectuur, maar ook de treinen zelf zijn duidelijk uit de 21ste eeuw. Ze bestaan uit verschillende cabines die onafhankelijk van elkaar kunnen kantelen, waardoor je zowel op het platte als het steile deel van het traject ongemerkt rechtop blijft.

Onderweg maakt de funiculaire de tweede en laatste tussenstop bij de Alpenzoo, om door te stijgen naar topstation Hungerburg. Na de rit van 8 minuten sta je 300 meter boven de stad. Vanaf het uitkijkpunt naast het station zie je nog beter in welk spectaculaire landschap Innsbruck gelegen is.

Vanaf het naastgelegen kabelbaanstation op de Hungerburg begint de kabelbaan naar Seegrube op 1905 meter, gevolgd door de tweede kabelbaan naar de ultieme top op de Hafelekar.

We wisten niet goed wat we van deze gehypete attractie moesten verwachten, maar het is met recht een architectonisch meesterwerk en een geslaagde belevenis! 

Voor de liefhebbers zijn er verschillende sporen van de eerdere Hungerburg-funiculaire terug te vinden. Dit gaat onder andere om het oude dalstation bij de tramhalte Mühlauer Brücke en de voormalige brug over de rivier. Gelukkig koestert Innsbruck deze historische structuren, ook al worden ze niet meer voor hun oorspronkelijke doel gebruikt.

  • Het dalstation van de Hungerburgbahn ligt aan de noordkant van het centrum in de Rennweg. De dichtstbijzijnde tramhalte is Museumstraße (lijn 1, 2, 5, 6).

  • Tickets voor de funiculaire koop je online of in het dalstation bij de automaat of het loket. Er zijn ook combinatietickets voor de kabelbanen en/of de Alpenzoo.

  • Klik op het geldbriefje om naar de website te gaan waar je meer informatie vindt over de kosten.