Routes
De hogesnelheidstreinen van Trenitalia en Italo maken snel en voordelig treinreizen binnen Italië makkelijker dan ooit. Reizen met nachttreinen is daarom niet noodzakelijk. En met al die mooie uitzichten ook niet altijd wenselijk. Maar gelukkig bestaat de keuze nog wel! Omdat Italië uitgestrekter is dan we soms denken, kan een nachtelijke reisetappe – zeker naar verdere bestemmingen – namelijk goed van pas komen in de planning.
Er bestaan momenteel 24 verbindingen van Intercity Notte, naar alle uithoeken van het land: van bijvoorbeeld Milaan in het noorden tot Lecce in de ‘hak’ en zelfs tot op Sicilië!



Tickets
Net als voor veel andere nachttreinen bestaan er voor Intercity Notte verschillende reisklassen en bijbehorende prijzen: basic (een stoel), comfort (een ligcoupé) en deluxe (een slaapcoupé). Soms kun je zelfs kiezen voor excelsior, met onder andere een eigen badkamer. Je vindt uitgebreide informatie op de website van Trenitalia: de betreffende pagina is in het Engels beschikbaar, maar daadwerkelijk tickets boeken kan alleen via de Italiaanse website…
Onze ervaring met Deluxe
Wij reisden met Intercity Notte van Rome naar Bolzano in een slaapcoupé (Deluxe). Twee van de drie bedden waren voor ons opgemaakt. Bij ontvangst kregen we flesjes water en elk een setje met toiletartikelen, om te gebruiken bij onze een eigen wastafel met zachte handdoekjes. De trein reed stabiel en maakte ’s nachts geen stops, zodat we een rustige nacht konden maken. Een halfuur voor aankomst werd er aangeklopt en ontbijt geserveerd in onze coupé: sap, een verpakte croissant en natuurlijk espresso. Een goede start van een nieuwe dag! En dat voor minder dan €70 per persoon.



Onze ervaring met Excelsior
De reis van Milaan naar Catania op Sicilië was onze langste nachttreinreis tot nu toe. We boekten de Excelsior-cabine met eigen badkamer. Hoewel die niet zo fris was, was het wel prettig om tijdens deze lange reis een eigen toilet te hebben. Hoewel de Excelsior-coupé ruimer is dan de Deluxe, met een loveseat naast de badkamer en nog een extra bed erboven, vonden we de indeling minder handig en comfortabel. Een kapstok en een ladder waren ook fijn geweest. De conducteur kwam meermaals langs om ons mineraalwater, rijkelijk gevulde toilettasjes en badslippers te brengen. Ook kregen we prosecco en borrelhapjes aangeboden.
Na een rustige nacht zonder haltes tussen Florence (rond middernacht) en Salerno (na zessen) werden onze bedden opgeklapt, want het zou nog even duren om het grootste eiland van de Middellandse Zee te bereiken. Als ontbijt kregen we twee espresso’s en voorverpakte zoetigheden geserveerd, met aan onze linkerkant uitzicht op dichtbegroeide steile bergen en aan de rechterkant de zee – en soms reden we praktisch op het strand!
Vanaf station Villa San Giovanni konden we Sicilië al zien liggen, terwijl we wachtten op ons volgende vervoermiddel: de “treinveerboot” van Trenitalia! Eerst werd er langzaam een Intercity aan land gebracht. Daarna volgde een ingewikkelde rangeerdans om onze nachttrein in drie delen te parkeren op het schip dat de overtocht van ruim een halfuur over de Straat van Messina zou verzorgen. Het was mogelijk om de trein te verlaten en op de veerboot uit te waaien, maar op de terugweg waren we blij dat we lekker in bed konden blijven liggen terwijl de ‘overstap’ voor ons verzorgd werd! In Messina werd de trein gesplitst in een deel naar de hoofdstad Palermo in het westen en een deel naar Siracusa in het zuiden. Na een unieke en zeer ontspannen reis van ruim 18 uur arriveerden we exact op tijd op onze bestemming.
Laatst gewijzigd: 26 mei 2025


