Het metronetwerk in Londen is het oudste ter wereld. Het bestaat uit verschillende soorten lijnen en het wordt nog steeds uitgebreid. De lijnen zijn niet genummerd, maar iedere lijn heeft een eigen naam en kleur. Die kleuren vind je terug op de iconische metrokaart van Londen, maar ook in de treinen zelf. De ontwerpen van de bekleding, ‘moquette’ genaamd, zijn legendarisch.
Op de meeste sporen van de Londense metro rijdt maar één lijn, maar sommige lijnen delen trajecten. En hoewel de naam anders doet vermoeden, rijdt de ‘Underground’ regelmatig bovengronds. In het hart van Londen af en toe, maar in de buitenwijken is het de norm!
Hieronder geven we een overzicht van alle metrolijnen.
‘Cut and cover’
De oudere lijnen van het netwerk zijn vlak onder de grond gebouwd met de ‘cut-and-cover’ methode. Er rijden relatief grote treinen in, omdat de tunnels oorspronkelijk zo gebouwd waren dat ze ook geschikt waren voor reguliere (stoom)treinen. Tot deze lijnen behoren de:
- Metropolitan (paars)
- District (groen)
- Circle (geel)
- Hammersmith & City (roze)
De halte King’s Cross/St Pancras, waar Eurostar vanuit Amsterdam en Rotterdam aankomt, ligt aan drie van deze lijnen (alleen de District stopt er niet). Als je met veel bagage aankomt in Londen, is het de moeite om te kijken of je met deze lijnen naar je hotel kunt reizen. Aan de ene kant omdat er in de rijtuigen meer ruimte is, aan de andere kant omdat de tunnels niet zo diep liggen, waardoor je minder met roltrappen of liften op en neer hoeft te gaan.



‘Deep tube’
De tweede generatie metrolijnen werd diep onder de grond geboord. De tunnels van deze lijnen zijn een stuk kleiner en de langsten onder ons zullen nauwelijks rechtop kunnen staan in de rijtuigen. Aangezien de stations dieper onder de grond liggen, leiden lange roltrappen en liften naar de perrons. Sportievelingen kunnen in sommige stations ook de wenteltrap nemen. Reken op 100 treden of meer.
Tot deze lijnen behoren:
- Northern (zwart); dit zijn in feite twee lijnen!
- Central (rood)
- Piccadilly (donkerblauw)
- Bakerloo (bruin) – deze naam dankt de lijn aan de oorspronkelijke eindbestemmingen Bakerstreet en Waterloo
- Waterloo & City (turquoise) – op deze lijn pendelen op werkdagen metro’s tussen Waterloo en Bank
- Victoria (lichtblauw)
- Jubilee (zilvergrijs) – deze naam is ter ere van het zilveren regeringsjubileum van koningin Elizabeth II



Elizabeth Line
Er wordt druk gebouwd aan ‘Crossrail’, een netwerk van diepgelegen lijnen die groter zijn de dan oorspronkelijke deep tube lijnen en die, via het reguliere spoornetwerk, treinen rechtstreeks laten rijden tot ver buiten Londen. Op 17 mei 2022 is de Elizabeth Line geopend. Deze heeft een paarse kleur gekregen op de metrokaart. In dit boek kun je meer lezen over het project.
Leestips
Hidden London (taal: Engels)
London by Tube (Christopher Winn, taal: Engels)
The Subterranean Railway (Christian Wolmar, taal: Engels)
De foto bij dit artikel maakten we in de LEGO-winkel bij Leicester Square.
Laatst gewijzigd: 13 november 2022