Met de trein naar Finland… het klinkt als heel ver weg en bijna onbereikbaar. Toch zijn er meerdere routes om per trein in Finland te komen. En die worden steeds gemakkelijker! Het bereiken van Finland kost je wel meerdere dagen. Het is dus een goed idee om van je treinreis naar Finland ook een rondreis door Europa te maken!
Met de trein naar Finland
De meeste reisopties naar Finland zijn treinreizen aangevuld met een bootreis. Op volgorde van avontuur vanuit Nederland zijn dit:
> via het Duitse Travemünde naar de Finse hoofdstad Helsinki
> via de Zweedse hoofdstad Stockholm naar het Finse Turku of Helsinki
> via de Estse hoofdstad Tallinn naar Helsinki
Uitsluitend met de trein reizen is ook mogelijk. Dan steek je in Lapland de grens tussen Zweden en Finland over. Hieronder geven we bij elk van de opties meer informatie!
> Via Travemünde
De meest rechtstreekse route vanuit Nederland is via de haven van Travemünde bij Lübeck in het noorden van Duitsland. Vanaf hier vaart Finnlines rechtstreeks naar Helsinki.
Het goede nieuws is dat de veerterminal (Skandinavienkai) goed bereikbaar is per trein. Het heeft een eigen station (Lübeck-Travemünde Skandinavienkai), waar treinen vanuit Lübeck Hbf stoppen. Vanuit Nederland reis je hier in een halve dag naar toe.
Het slechte nieuws is dat de veerboot naar Helsinki midden op de dag vertrekt. Nét te vroeg om vanuit Nederland per trein op tijd te zijn voor de incheckprocedure! Als je voor deze route kiest, betekent dat dus een tussenstop met overnachting in Noord-Duitsland. Je vertrekt dan op de middag van de tweede dag richting Finland, waar je in de ochtend van de derde dag arriveert bij de Hansa Terminal.
Deze ligt buiten de stad. Het is drie kwartier lopen naar de metrohalte Vuosaari, vanaf waar M1 rechtstreeks naar het centrum van Helsinki rijdt. Volgende week plaatsen we een artikel over het openbaar vervoer van Helsinki.
Je bent 2,5 dag onderweg.
Exclusief de overnachting in Noord-Duitsland en het OV in Helsinki zijn de reiskosten voor deze route minimaal €161.
> Via Stockholm
De tweede route is de gunstigste. Hij begint met een treinreis overdag naar Hamburg. Daar vertrekt ’s avonds de nachttrein SJ EuroNight naar de Zweedse hoofdstad Stockholm.
Vanaf Stockholm heb je twee keuzes. Wanneer je naar het westen van Finland wilt reizen, kun je met een dag- of nachtboot naar Turku overvaren. Op de nachttrein sluit de nachtboot het beste aan. Onderweg naar Turku passeer je de Åland-eilanden, die je als tussenstop kunt bezoeken. In de haven van Turku is een treinstation vanaf waar je door kunt reizen naar je bestemming in Finland.
Het is ook mogelijk om vanuit Stockholm de nachtboot naar Helsinki te nemen. Op beide routes, naar Turku en naar Helsinki, varen Viking Line en Tallink.



In Stockholm vertrekt Viking Line vanaf de Stadsgården Terminal in het centrum. Tallink heeft zijn vertrekpunt in Vartahamnen, ten noorden van de stad. Er zijn diverse OV-opties om hier met bus of tram naar toe te reizen. Hier lees je meer over het openbaar vervoer van Stockholm. Met Tallink kom je in Helsinki aan bij de Olympia Terminal en met Viking bij de Katajanokka Terminal. Bij beide havengebouwen stoppen trams om de hoek.
Je bent 2,5 dag onderweg naar Turku of Helsinki.
De reiskosten voor de route naar Turku zijn minimaal €110. En naar Helsinki minimaal €198, beide exclusief OV. Aangezien je per nachttrein en nachtboot kunt reizen, zijn er geen extra kosten voor overnachtingen.
> Via de Baltische landen
De derde en meest avontuurlijke route bestaat uit een driedaagse treinreis door Duitsland, Polen, Litouwen, Letland en Estland. Zelf reisden wij op deze manier naar Finland. We hebben de praktische kant van deze reis uitgebreid beschreven in dit artikel.
Vanuit Tallinn, de hoofdstad van Estland, varen er veerboten naar de Finse hoofdstad Helsinki. De verbindingen zijn snel en frequent. Je kunt op de avond waarop je in Tallinn aankomt, in theorie meteen doorreizen met de boot. Wij adviseren je echter om er nog minstens een nachtje over te slapen en de volgende ochtend de boot te nemen.



Je hebt voor je reis tussen Tallinn en Helsinki de keuze uit de veerbootmaatschappijen Eckerö Line, Viking Line en Tallink. In Tallinn vertrekken de veerboten vanaf terminal A (Eckerö en Viking) en D (Tallink) aan de rand van de oude stad. Tram 2 stopt voor de deur bij de halte Vanasadam.
Viking Line brengt je in Helsinki naar de eerdergenoemde Katajanokka Terminal, Eckerö Line en Tallink varen naar de West Terminal. Ook deze heeft een eigen tramhalte.
Je bent 3,5 dag onderweg.
Exclusief overnachtingen en OV zijn de reiskosten van deze route minimaal 136 euro.
> Via Lapland
De laatste route is uitsluitend per trein en begint met een treinreis overdag naar Hamburg. Daar vertrekt ’s avonds de eerdergenoemde nachttrein SJ EuroNight naar de Zweedse hoofdstad Stockholm. Na (minstens) een dag om deze stad te verkennen is je volgende etappe de binnenlandse nachttrein naar Boden.
Vanaf Boden gaat er de volgende ochtend een dagtrein naar Haparanda, een stad in het noorden van Zweden die een dubbelstad vormt met Tornio aan de Finse kant van de grensrivier. Hier lees je meer over deze bijzondere bestemming! De spoorlijn tussen Boden en Haparanda werd in 1992 gesloten, maar sinds 2021 kun je als passagier weer doorreizen naar de grens. Je reist met Norrtåg op hoge snelheid over het nieuwe spoor. De treinen zijn zeer modern, met comfortabele stoelen en gemakken zoals voldoende bagageruimte, stopcontacten en een bistro aan boord.



De oversteek naar Tornio en het Finse spoorwegnetwerk moet je nu nog te voet (met een wandeling van ruim een uur) of per bus of taxi maken, maar er wordt druk gewerkt om doorgaande treinen weer mogelijk te maken. Zelf reisden wij met deze route vanuit Finland terug naar huis, uiteraard met de nodige tussenstops in Zweden!
De reiskosten voor deze route zijn minimaal €155, exclusief OV. Aangezien je twee keer met een nachttrein reist, hoef je geen aparte overnachtingen te betalen.
Met de trein door Finland
Hoe en waar je ook in Finland bent gearriveerd, de ontdekkingstocht is zeker nog niet voorbij! De nationale spoorwegmaatschappij van Finland is VR. Voor tickets en informatie kun je terecht op hun Engelstalige website. Treinreizen is in dit land behoorlijk voordelig, en je kunt er flinke reizen maken!
Hier vind je de spoorkaart van Finland. De meeste spoorlijnen liggen in het zuiden van het land, waar ze steden zoals Turku, Tampere en Helsinki met elkaar verbinden. Rondom de hoofdstad rijden forenzentreinen extra frequent.



Ook in het zuiden passeren de treinen van VR talloze meren en dichte bossen. Het hoge noorden is per trein bereikbaar met dubbeldekkernachttreinen tot voorbij de hoofdstad van Lapland, Rovaniemi. Dit is het domein van de Kerstman – en van het Noorderlicht! Let op: deze nachttreinen rijden niet alle dagen van de week. Hier vind je alle praktische informatie over Finse nachttreinen.
Toen de eerste spoorwegen in Finland werden aangelegd, was Finland onderdeel van het Russische rijk. Daarom rijden de treinen tot op de dag van vandaag op Russische breedspoor en zijn de rijtuigen wat breder dan in de meeste Europese landen.
Het comfort van Finse treinen is ook veel hoger dan in Nederland. Denk aan vloerbedekking, fatsoenlijke stoelen en een restaurant aan boord. Hier vind je de faciliteiten per treintype. Houd er bij een reis in een dubbeldekker rekening mee dat er op de bovenverdieping weinig tot geen bagageruimte is!



Verder zijn er verschillende reserveringsmogelijkheden, bijvoorbeeld voor groepen of om juist zo afgezonderd mogelijk te reizen. Zoals in veel landen verkrijg je ook in Finland de laagste ticketprijzen door tijdig te boeken.
In de zomermaanden wordt het Holiday ticket aangeboden. Hier vind je de actuele informatie om uit te rekenen of dit voor jou voordelig is. Zelf waren wij goedkoper uit met losse tickets.
De treinverbinding Allegro tussen Helsinki en Sint-Petersburg is vanwege de politieke omstandigheden opgeschort.