Zon, zee, strand: de Balearen staan erom bekend. Maar het Spaanse eiland Mallorca, het grootste van de groep, heeft veel meer te bieden – ook buiten het hoogseizoen. Het is de perfecte bestemming voor wandelen, fietsen én treinreizen! Ook de reis ernaartoe is een geslaagd avontuur.
Met de trein naar Mallorca
Veerboten naar Mallorca vertrekken vanuit de Spaanse havensteden Barcelona en Valencia. Die eerste is vanuit Nederland het snelst te bereiken: met Eurostar naar Parijs en vanaf daar twee keer per dag met een rechtstreekse TGV InOui naar station Barcelona Sants. De veerhaven van Barcelona ligt op ongeveer een kwartier loopafstand van metrohalte Drassanes, die op zijn beurt door metrolijn L3 met station Sants verbonden is. Een treinreis naar Valencia (rechtstreeks vanuit Barcelona) vraagt om een overnachting in Parijs of Barcelona.
Op Mallorca is voor treinreizigers Palma de handigste haven, omdat deze stad hét OV-knooppunt van het eiland is. Naar Palma varen de veermaatschappijen Balearia, GNV en Trasmed, alle drie vanuit zowel Barcelona als Valencia. Het aanbod bestaat voornamelijk uit nachtboten, waarvoor diverse soorten accommodaties beschikbaar zijn. Je vindt alle praktische informatie via de links naar de respectievelijke websites. Vanwege de incheckprocedure voor de veerboten zal een tussentijdse overnachting in Parijs of Barcelona in de meeste gevallen nodig zijn.
De veerhaven van Palma ligt op een uur wandelen van het centrum. Je kunt ook bus 1 nemen, die haltes heeft recht voor de deur van het Estació Marítima en voor het Estació Intermodal/Plaça d’Espanya. Voor de haven (‘port’) geldt een aparte tariefzone: een enkele reis naar het centrum kost €3. Er staat een kaartautomaat in de bushalte. Je kunt ook tickets bij de chauffeur kopen (contant). Op de website van maatschappij EMT vind je alle praktische informatie.



Onze ervaring
Wij maakten een rondreis via Valencia naar Palma en terug via Barcelona. Voor beide overtochten reisden we met een nachtboot van GNV in een cabine. De Valenciaanse veerterminals van Balearia en GNV vragen een flinke wandeling van ongeveer een uur over het haventerrein, dat op zijn beurt een metro- of tramreis en wandeling van het centrum verwijderd ligt. Mocht je deze toeristische route naar Mallorca kiezen, neem dan de tijd om bij de terminal te komen! Passeer eerst de havenpolitie op vertoon van je ticket en volg daarna de gele borden voor het autoverkeer naar Balearia/GNV. Google Maps geeft ook de juiste route: navigeer voor GNV naar ‘Oficinas GNV’ en lees niet teveel reviews…
De overvaart vanuit Valencia verliep stipt op tijd. Er wachtten weinig voetpassagiers en vooral vrachtwagens. We mochten een uur voor afvaart al aan boord en in onze cabine, en hoefden niet eerder dan het ontschepen de hut te verlaten. Eenmaal in Palma kun je in Estació Marítima 2 heerlijk ontbijten bij de cafeteria.
De nachtboot van Palma naar Barcelona was een groter, nieuwer en drukker gebruikt schip. In de terminal van Palma was er een veiligheidscontrole voor de bagage. De verbinding sloot goed aan op de bovengenoemde treinen naar Nederland, waardoor we binnen een dag van Mallorca naar huis reisden.



Met de trein op Mallorca
Palma, de grootste stad van Mallorca én de hoofdstad van de Balearen, is zoals gezegd het onbetwiste knooppunt van het openbaar vervoer op Mallorca. In het ondergrondse Estació Intermodal bij de Plaça d’Espanya vertrekken treinen, metro’s en bussen.
De treindienst op Mallorca bestaat uit drie verbindingen op twee spoorlijnen, allemaal vanuit Palma: de T2 naar eindpunt Sa Pobla, de T3 naar eindpunt Manacor, en op werkdagen de T1 naar Inca halverwege de hoofdas. Inca is de tweede stad van het eiland en hier stoppen ook de T2 en T3. De treinen zijn modern, maar verwacht geen stopcontacten, WiFi of toiletten. Alle spoorlijnen zijn geëlektrificeerd en worden in toenemende mate gevoed door zonnepanelen. De vervoersmaatschappij heet SFM (Serveis ferrioviaris de Mallorca). Hier vind je hun website met onder andere de netwerkkaart en de actuele dienstregelingen: één voor doordeweeks en één voor het weekend (met minder treinen).
SFM verzorgt ook de metrolijn van Palma, de M1 naar UIB (de universiteit). De metro rijdt volledig ondergronds, op één station na, waar het traject de spoorlijn van de historische Tren de Sóller tegenkomt. De metro zul je als toerist niet hoeven gebruiken.
Tickets voor treinen en metro’s koop je in de kaartautomaat op het station. Het zijn bonnetjes met een QR-code, die je scant bij de poortjes om het station te betreden en weer te verlaten. Het ticket is geldig op de dag van aankoop voor een trein naar keuze op het betreffende traject. De tarieven zijn laag. Er zijn geen speciale aanbiedingen voor toeristen.
Toeristische bestemmingen buiten het spoornetwerk zijn vaak door moderne en frequente bussen bereikbaar. Alle informatie daarover vind je op de website van TIB, de vervoersmaatschappij van de Balearen.
De afgelopen jaren is er op Mallorca veel geïnvesteerd in de spoorwegen. Er werden nieuwe treinen besteld en vooral spoorlijnen teruggebouwd die in de jaren ’60 en ’70 werden gesloten! De (inmiddels behoorlijk achterhaalde) aflevering van Rail Away is een mooi tijdsbeeld. Er zijn anno 2025 nog 3 spoorlijnen van weleer die wachten op herstel. Daarvoor zijn serieuze plannen. Er wordt zelfs gedacht over een volledig nieuw traject naar Alcúdia! Op de voormalige spoorlijn tussen Manacor en Artà kun je in de tussentijd fietsen over de Via Verda. Daarover lees je hier meer.
Tip! Voor het 150-jarig jubileum van de trein op Mallorca is er een mooie tentoonstelling op station Palma.



Je reistijd naar Barcelona is bijvoorbeeld 12 uur en 48 minuten met 2 keer overstappen. De verdere reistijd is afhankelijk van welke veerboot je kiest.
Kijktip